Angry Birds

De sure og tossede fugle, som vi kender fra iPhone, iPod Touch, iPad og Android, er nu udkommet til Mac OS X via App Store. Hvordan gør de sig på Mac OS X, og er spillet stadig ligeså sjovt som som på touch devices?

Hvad er Angry Birds?

Angry Birds er udviklet og designet af Rovio, som lancerede spillet i december 2009. Rovio har nogen spil på bagen, og med Angry Birds slog de for alvor igennem. Det udkom som start til iOS, men med tiden Rovio udviklet det til Android, Mac OS X og Windows.

Det er et puzzle spil, hvor du kun kan spille en single-player del. Du skal samle fugleæg, som er blevet stjålet af nogle onde grønne svin, hvor du skal dræbe svinene med dine fugle. Du har et arsenal af forskellige fugle du skal skyde afsted via en slangebøsse, hvor du skal eliminere diverse svin, som er beskyttet af forskellige materialer, såsom træ, is og stenblokke. Dine fugle har forskellige egenskaber, som jeg kommer ind på senere i anmeldelsen.

Design

Angry Birds kører i fuld skærm, og tilpasser sig den opløsning du kører med på din Mac. Den grafiske stil henleder lidt til komiske tegneserier, hvilket jeg synes er perfekt, da det er et lidt fjollet/sjovt spil, som ikke tager sig selv for højtideligt. Der er en masse humor i spillet, hvilket jeg synes den grafiske stil komplementerer fint. Der er blevet brugt masser af farver i spillet, så det er bestemt ikke kedeligt at se på. Det er ikke en lige så stor en nydelse at se på som f.eks. Limbo, men Angry Birds er også et helt andet univers, hvor der er masser af humor og skøre indslag.

Lyden i spillet er, som grafikken, lidt fjollet/sjov, og passer godt ind. Fuglene fløjter når de bliver skudt afsted, og grisene kommer med et grynt fra tid til anden. Der er ikke meget musik i spillet, hvor der kun findes musik i hovedmenuen, samt i mellemsekvensen når du har gennemført en bane. Det er rart at der ikke er nogen baggrundsmusik, når du spiller det. Havde der været det, så kan jeg forestille mig at der ville have været mange lyde at skulle forholde sig til; Musik, fugle, svin og stemningslyde. Dette kunne meget vel have været alt for meget, når man tænker på det er et lille spil, der oprindeligt udkom til mobile enheder, hvor du skal være opmærksom dine omgivelser.

Gameplay

Som jeg tidligere skrev, så er Angry Birds et single-player action puzzle game, som i sin enkelthed går ud på at dræbe de grønne svin med dit arsenal af diverse fugle. Der er utrolig mange levels, så du gennemfører ikke spillet på et par timer. Det er et spil du meget hurtigt bliver afhængig af, og du kan bruge lang tid på at løse et level der ser nemt ud, men som ikke er det. Undertegnedes bedre halvdel er blevet en kæmpe fan af Angry Birds, og hun kan hurtigt bruge et par timer på at spille det. Og det skal siges, at hun ikke spiller computerspil normalt. Men Angry Birds har altså en form for tiltrækningskraft, som gør at du bliver nødt til at komme videre til næste level, og se hvilke udfordringer der gemmer på sig. I enkelte baner kan du unlocke nogle ekstra levels som du har adgang til i hovedmenuen, som tilføjer spillet lidt ekstra sjov.

Som start, så har du kun en enkelt fugl at gøre godt med; Den røde fugl. Jo længere du kommer ind i spillet, jo flere slags fugle får du at lege med. F.eks. får du en sort fugl som eksploderer efter nogen sekunder, når den har ramt sit mål, eller når man klikker et vilkårligt sted. En anden slags fugl, den blå, deler sig op i 3 små fugle når man klikker.
Der findes også forskellige varianter af de grønne svin, hvor de første ikke har nogen beskyttelse (udover de forhindringer de er dækket af). Senere i spillet vil du opleve, at de får metalhjelme på, og hvis de har et lille lyst overskæg, så er de ret svære at få has på.

Du optjener selvfølgelig nogle point i hvert enkelt bane, hvor du bliver belønnet for at have fugle i overskud. Desværre kan du ikke se et online leaderboard, hvilket ville have givet god mening, nu hvor du optjener point. Det er lidt en mangel i spillet, men vi kan jo håbe på at det kommer til på et eller andet tidspunkt.

Som nævnt, så er det et single-player spil. Du har altså ikke mulighed for at spille med andre, eller mod andre, online. Hvordan dette skulle være muligt ved jeg ikke helt endnu. Dog tænker jeg, at det kunne måske være sjovt at en ud af to spillere var fuglene, mens den anden var de grønne grise, som så skulle opbygge nogen forhindringer, modstanderen skulle skyde ned. Hvorvidt det ville fungere vil jeg lade være op til debat, men det kunne være sjovt at blande et multiplayer element ind i spillet.

Styringen i spillet er nem og intuitiv, som vi kender det fra Apples touch-baserede enheder: iPhone, iPod Touch og iPad. Du skal bare trække og slippe med trackpad’en på din MacBook eller Magic Trackpad, og lige klikke for at aktivere dine fugles særlige egenskaber. Jeg har prøvet spillet med mus, og må indrømme at der ryger lidt af charmen ved spillet. Det er fint at trække-, slippe og klikke med musen, med det er altså sjovere at bruge fingerne. Så har du mulighed for det, så brug dit Trackpad på din MacBook eller Magic Trackpad.

Mangler

Hvad kunne vi os tænke at se i næste udgave af Angry Birds?

Det kunne være fedt at se en form for multiplayer-del i spillet, og et globalt leaderboard. Så kunne hver enkelt spiller se sine stats, og måske prøve nogle af banerne om igen for at slå highscoren.

Derudover kunne det være sjovt hvis man selv kunne designe banerne, og endda uploade dem. Det ville tilføje spillet nogen ekstra timer, hvor det kunne være sjovt at prøve andres idéer og baner.

Konklusion

Hvad synes vi så om Angry Birds? Er det ligeså sjovt til Mac OS X, som på diverse iTouch enheder?

Ja, det er det! Ingen tvivl om det. Rivio har formået at rykke platform ganske succesfuldt, og beholde glæden ved at spille spillet. Dog er det sjovest hvis du bruger dit Trackpad på din MacBook, eller Magic Trackpad til din iMac eller Mac Pro. Det kan sagtens lade sig gøre med din mus, men det er nu sjoveste at bruge fingerne.

Spørger du mig, så er det et must at have spillet på sin computer, eller touch enhed (hvis du har sådan én). Der er timevis af underholdning i spillet, og du keder dig aldrig med det. Og en lille bonusinfo; Dem som godt kunne tænke sig at det var ude til Wii, Xbox 360 og PS3, så fortvivl ej. Det er nemlig også på vej ud til din konsol.

Tommy Bünger
27 årig uddannet multimedie designer der arbejder som grafisk- og webdesigner. Jeg har været Mac bruger i 6 - 7 års tid, med en stor passion for Apple.. Og deres univers, og hvordan de kan drive så sund en forretning med en, lidt, forældet forretningsmetode og lukkethed.